Minggu, 08 November 2015

Apa Adakah 7 chakra?

Apa Adakah 7 chakra?

'Chakra' bermakna 'roda' atau 'vortex' dalam bahasa Sanskrit dan merujuk kepada 'pusat-pusat tenaga' dalam badan manusia dalam perubatan tradisional India. Pengamal percaya bahawa kita mempunyai 7 chakra master dalam badan kita yang berjalan dari kepala kita turun ke pangkal tulang belakang. Idea ini adalah bahawa anda mempunyai tenaga halus yang melalui badan anda yang berkaitan dengan kesejahteraan fizikal dan emosi yang boleh terganggu oleh pengaruh luar seperti tekanan. Dengan memanipulasi tenaga ini menggunakan kristal ia dianggap mungkin untuk menyusun semula tenaga anda dalam 7 lokasi utama dan membantu kesejahteraan anda secara keseluruhan.

Berikut adalah 7 chakra dan butir-butir mengenai apa yang mereka dianggap merujuk kepada:

Crown Chakra

Chakra mahkota anda terletak di bahagian atas kepala anda, atau hanya di atasnya. Ia dipercayai dikaitkan dengan diri rohani anda, inspirasi dan imaginasi anda. Jika ia tidak berfungsi ia boleh nyata itu sendiri dalam kemurungan, keadaan jenis OCD dan kekeliruan. Kristal seperti Amethyst, Ametrine dan Danburite dianggap membantu menyelaraskan chakra ini.

Dahi / Third Eye Chakra

Chakra dahi anda terletak di tengah-tengah dahi anda dan dipercayai dikaitkan dengan baki anda, sinus anda dan tumpuan anda. Anda boleh memberitahu ia rosak jika anda mengalami sakit kepala dan masalah penglihatan dan boleh mengatasinya dengan menggunakan kristal seperti selestit dan Fluorite.

Throat Chakra

Chakra tekak anda berfikir untuk kebanyakannya berkaitan dengan komunikasi. Jika anda berjuang untuk menyatakan emosi anda atau mempunyai masalah fizikal dengan leher atau mengalami asma, anda sepatutnya dapat menetapkan mereka dengan kristal seperti Angelite dan Amazonite.

Chakra Heart

Chakra ini berkait rapat dengan hati dan dada anda dan juga emosi seperti pemahaman kasih dan pengampunan. Penyakit seperti penyakit paru-paru, tekanan darah tinggi dan masalah dengan lengan dan tangan kononnya disembuhkan dengan kristal seperti Atlantasite dan Emerald.

Solar Plexus Chakra

Chakra ini terletak di antara tulang rusuk anda dan butang perut anda. Ia adalah berkaitan dengan perkara-perkara seperti rasa anda lucu dan keyakinan anda, serta perut dan sistem penghadaman. Kristal seperti Moonstone dan kuarza perlu membantu masalah dengan ulser perut, alahan serta harga diri yang rendah.

Sacral / pusat Chakra

Chakra ini yang sering dikaitkan dengan kekuatan dan kreativiti serta semua cecair dalam badan anda. Masalah dengan rasa takut dan rasa bersalah dan juga masalah pundi kencing perlu diubati menggunakan kristal perhiasan chakra seperti Amber dan rhodochrosite. Lilin aromaterapi juga cara yang baik untuk berehat dan membuka chakra anda.

Base Chakra

Chakra asas anda ditemui di pangkal tulang belakang anda. Ia mengawal sistem saraf anda dan daya hidup dan kesabaran anda. Kristal seperti Garnet dan Hematit harus membantu masalah penawar dengan tulang dan sembelit.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar