Minggu, 08 November 2015

Diet buah pinggang - Mencegah Kegagalan Buah Pinggang

Diet buah pinggang - Mencegah Kegagalan Buah Pinggang

Kegagalan buah pinggang kronik atau penyakit buah pinggang kronik adalah keadaan di mana seseorang kehilangan fungsi buah pinggang. Buah pinggang mempunyai fungsi untuk menghilangkan racun dari tubuh, tetapi jika buah pinggang gagal berfungsi dengan baik, badan akan mula mengekalkan cecair dan kuantiti cecair dalam aliran darah akan meningkat. Dalam kes yang ekstrim membengkak badan dan fungsi paru-paru dan jantung terjejas.

Pengambilan berlebihan air yang dibuang oleh buah pinggang buah pinggang tetapi kegagalan atau kegagalan buah pinggang boleh menyebabkan mengancam nyawa keadaan di mana cecair itu tidak disingkirkan daripada badan. Untuk mengelakkan keadaan seperti ini seseorang harus mengikuti garis panduan pemakanan yang ketat dan mengikuti diet buah pinggang untuk mengawal pembentukan pembaziran dalam darah untuk mengurangkan beban pada buah pinggang. Beberapa garis panduan termasuk dalam diet buah pinggang adalah

1. Natrium perlu dihapuskan daripada diet untuk mengelakkan kerosakan besar dan tekanan kepada buah pinggang. Seseorang itu perlu mengurangkan pengambilan daging lembu, daging sembuh, bacon, sosej, keju, jeruk, masakan Cina dan soya dalam diet.

2. barangan makanan dalam tin seperti sayur-sayuran, daging, kerang dan daging diproses tidak perlu diambil.

3. makanan natrium rendah termasuk daging yang belum diproses dan ikan. Buah-buahan dan sayur-sayuran beku atau diproses tidak boleh diambil.

4. sup buatan sendiri perlu diambil. Pengawet yang digunakan dalam kek, biskut atau keju mempunyai jumlah yang tinggi natrium dan ia tidak perlu diambil. Kebanyakan produk yang diperbuat daripada serbuk penaik mengandungi natrium dan mengurangkan pengambilan natrium, mengurangkan pengambilan hidangan yang dibakar.

5. Salt makanan percuma dan mentega perlu dimasukkan ke dalam makanan.

6. Orang yang mengalami masalah buah pinggang dan mengambil jumlah yang baik daripada cecair boleh mengalami bengkak, sesak nafas, tekanan darah tinggi dan cecair berlebihan lanjut boleh merosot keadaan buah pinggang. Seseorang itu perlu mengurangkan pengambilan soda, kopi, teh, susu, rampasan kuasa dan ais krim.

Dalam kes yang ekstrim pesakit boleh mengalami kegagalan buah pinggang dan dia / dia mungkin perlu pergi dialisis. Walaupun pada dialisis adalah dinasihatkan untuk mengambil diet terhad untuk mencegah kerosakan yang lebih teruk kepada buah pinggang. Peraturan berikut perlu diikuti dalam kes pesakit pergi menjalani rawatan dialisis.

1. Seseorang itu perlu mengurangkan pengambilan cecair dan mengurangkan pengambilan diet garam yang tinggi. Produk garam, kalium, elektrolit tertentu, fosforus tidak boleh diambil di dalam makanan dan mengurangkan jumlah pengambilan kalori untuk mengurangkan berat badan.

2. Pesakit yang menjalani rawatan dialisis mungkin memerlukan lebih protein berbanding pesakit yang tidak menjalani rawatan dialisis. Menjalani rawatan dialisis pesakit tidak membuang air kecil atau kencing yang sangat sedikit.

3. Pesakit akan diminta untuk mengambil jumlah yang baik daripada buah-buahan dan sayur-sayuran tetapi kebanyakan buah-buahan atau sayur-sayuran perlu mempunyai jumlah yang rendah kalium. Barang-barang makanan kalium rendah seperti beri hitam, plum, anggur, asparagus, kacang, timun dan skuasy musim panas perlu dimasukkan dalam diet. Jus seperti air limau atau jus epal boleh diambil tetapi ia perlu diambil dalam kuantiti yang terhad.

4. Fosforus didapati dalam produk makanan seperti kacang, kurma, daging organ, produk tenusu, bijirin penuh, buah kelapa, kismis dan ia perlu dielakkan jika seorang pesakit yang menjalani rawatan dialisis.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar