Minggu, 08 November 2015

Kelenjar adrenal keletihan dan Rawatan Keletihan adrenal

Kelenjar adrenal keletihan dan Rawatan Keletihan adrenal

A normal, tindak balas sihat terhadap stres adalah ketika anda merasa cemas, bangsa jantung anda dan anda telah dimaklumkan, selepas itu badan anda kembali kepada keadaan asas tidak lama lagi selepas keseronokan berakhir. Walau bagaimanapun, jika anda adrenal kelesuan akibat pendedahan berterusan kepada tekanan, ketinggian dalam kortisol menjadi terperangkap, biasa dan terkemuka kronik untuk hipertropi korteks adrenal anda. Jangka panjang ini boleh mengakibatkan gejala kegagalan adrenal. Selain itu, jika adrenal anda adalah penat, anda mungkin mengalami kerugian sebanyak irama circadian normal, menyebabkan insomnia, keletihan pagi dan keletihan, hasutan, berat badan, tekanan darah tinggi, jantung perlumbaan, perubahan emosi, kebimbangan dan disregulation imun kerana tahap kortisol tinggi . Jika anda mempunyai adrenal keletihan, gejala kegagalan adrenal anda boleh muncul sebagai kerugian umum penyesuaian kepada tekanan, perubahan emosi lebih, kemurungan, keletihan, PMS, tidur terganggu, ketagihan gula, dan tekanan darah tinggi akhirnya membawa kepada tekanan darah rendah.

Setakat yang ujian untuk keletihan adrenal, satu cara di mana anda boleh memberitahu jika anda mempunyai adrenal keletihan, adalah dengan membandingkan tekanan darah sistolik di antara dua bacaan yang berbeza. Satu tekanan darah diambil dalam kedudukan yang telentang dan satu lagi diambil dalam kedudukan berdiri. Anda akan berada dalam kedudukan yang telentang selama lima minit dan mengambil tekanan darah anda. Kemudian berdiri dan segera mengambil tekanan darah anda lagi. Jika adrenal anda sihat, tekanan darah sistolik anda akan menjadi 4 hingga 10 mm lebih tinggi dalam kedudukan berdiri daripada di telentang atau berbaring kedudukan. Jika, bagaimanapun, tekanan darah yang lebih rendah dalam kedudukan berdiri, hypoadrenia atau adrenal keletihan boleh disyaki.

Setahu rawatan untuk keletihan adrenal, berdasarkan kedua-dua manusia dan haiwan penyelidikan, pelbagai bahan-bahan pemakanan dan botani - seperti herba adaptogenic, vitamin tertentu termasuk asid askorbik, vitamin B1 dan B6, bentuk koenzim vitamin B5 (pantethine) dan B12 (methylcobalamin), asid amino tyrosine, dan nutrien lain seperti asid Lipoik, phosphatidylserine, dan sterol tumbuhan / tab sterolin - boleh membenarkan individu untuk mengekalkan tindak balas penyesuaian dan mengurangkan beberapa kesan sistemik tekanan, sekali gus membaiki atau mencegah adrenal keletihan.

Ginseng telah didapati dalam model eksperimen untuk menghalang hipertropi adrenal yang disebabkan oleh ACTH dan atrofi adrenal yang disebabkan oleh kortison. Satu lagi herba adaptogenic adalah Ashwagandha, yang dianggap adaptogen terunggul dari sistem perubatan Ayurveda. Ia telah menunjukkan anti-tekanan yang sama dan aktiviti anabolik dengan yang Ginseng.

Rhodiola rosea, satu lagi herba adaptogenic untuk merawat adrenal keletihan atau memerangi gejala kegagalan adrenal, telah ditunjukkan untuk mengelakkan tekanan akibat aktiviti catecholamine dalam tisu jantung dan mengurangkan aritmia adrenalin yang disebabkan.

Glycyrrhiza atau likuoris nampaknya mempunyai aktiviti glukokortikoid sederhana dan mungkin bertindak secara sinergi dengan kortisol. Glycyrrhizin adalah struktur yang serupa dengan corticoids dan boleh mengikat kepada glukokortikoid dan mineralocorticoid reseptor, lemah meniru peranan hormon steroid dalaman, dan boleh ganti kortisol, pada dasarnya memanjangkan separuh hayatnya dengan menekan 5-beta aktiviti reductase. Glycyrrhiza juga boleh mengatasi beberapa kesan buruk imunosupresif tahap melebihi glukokortikoid.

Asid askorbik atau Vitamin C dalam tahap jauh lebih tinggi daripada RDA, boleh menyokong fungsi adrenal dan mengurangkan tahap kortisol yang tinggi. Satu lagi rawatan keletihan adrenal adalah gabungan asid askorbik dan vitamin B1 dan B6. Ditadbir secara intravena, vitamin ini meningkatkan fungsi glukokortikoid dan pada masa yang sama menormalkan aktiviti berirama daripada kelenjar adrenal.

Fungsi korteks adrenal dikompromi sekiranya berlaku kekurangan derivatif vitamin B5 dan metabolit. Pentadbiran B5 meningkatkan fungsi korteks adrenal. Pentadbiran pantethine untuk subjek manusia dengan pelbagai keadaan klinikal buffered kenaikan metabolit kortisol kencing dijangka berlaku menengah untuk dos pemuatan ACTH, menunjukkan B5 boleh turun-mengawal selia hypersecretion kortisol menengah untuk tekanan yang tinggi.

Lipoic asid telah ditunjukkan untuk mencegah pengumpulan catecholamines dalam tisu jantung menengah menekankan serta menghapuskan produk degradasi catecholamine.

Hasil daripada beberapa kajian menunjukkan suplemen dengan tyrosine mungkin, di bawah keadaan tekanan psikososial dan fizikal, mengurangkan kesan-kesan akut tekanan dan keletihan prestasi tugas.

DHEA (Dehydroepiandrosterone) adalah steroid utama dirembeskan oleh korteks adrenal dan secara amnya puncak pada usia 20-25 dan kemudiannya menurun pada kadar 2% setahun, yang membawa kepada penurunan 50% dalam pengeluaran umur 40, turun ke 15% oleh umur 80 tahun dan ke bawah untuk hanya pengeluaran 5% daripada DHEA mengikut umur 90! Mengambil suplemen DHEA telah menunjukkan peningkatan yang besar dalam mereka yang mengalami keletihan adrenal, terutamanya apabila kita semakin tua.

Tanda-tanda utama dan tanda-tanda pada individu yang mengalami kekurangan adrenal kronik adalah kelemahan, keletihan, kelesuan, gangguan gastrousus, mual, muntah-muntah, sembelit, sakit perut, cirit-birit, tiada selera makan, keinginan garam, pening, sakit badan, berat badan, hyperpigmentation, tekanan darah rendah, keguguran rambut, rambut wajah atau badan yang berlebihan, kemurungan, insomnia, perubahan mood, cepat marah, tidak boleh menumpukan perhatian, tidak bertoleransi alkohol, ketagihan gula, PMS, kulit kering dan nipis, peluh hanya sedikit, vitiligo dan kalsifikasi auricular. Jika anda mengalami apa-apa tanda dan gejala-gejala atau mengesyaki anda mengalami adrenal keletihan, makanan tambahan semula jadi yang disebutkan di atas telah membantu ramai orang mengatasi kekurangan adrenal kronik.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar