Minggu, 08 November 2015

Bagaimana untuk Meningkatkan Tahap Tenaga?

Bagaimana untuk Meningkatkan Tahap Tenaga?

Apabila kita bercakap mengenai tenaga meningkatkan makanan, ramai orang akan cenderung untuk mengaitkannya dengan beberapa makanan karbohidrat yang tinggi, minuman soda atau tenaga meningkatkan minuman. Bagaimanapun, kalori tinggi, makanan dan minuman gula yang kaya dengan benar-benar membantu dalam menggalakkan tenaga tahan lama atau mereka hanya mampu merangsang sistem saraf kita untuk seketika?

Kajian dan laporan kesihatan menunjukkan bahawa penggunaan biasa makanan segera atau minuman soda bukan sahaja tidak dapat meningkatkan kualiti baik tenaga tetapi akan membawa kepada pelbagai jenis masalah kesihatan. Dua isu kesihatan yang paling cepat dan ketara adalah obesiti dan kencing manis. Oleh itu, makanan segera dan minuman soda pasti bukan pilihan yang baik untuk bekalan tenaga yang sihat jangka panjang kami. Jadi, bagaimana untuk mengekalkan dan memberi tenaga berpanjangan kepada badan kita dengan cara yang sihat?

Latihan

Tenaga terbentuk daripada hasil adenosina trifosfat (ATP) kerosakan. Melalui respirasi sel, sel-sel kita memindahkan tenaga biokimia dari nutrien seperti protein, karbohidrat dan lemak untuk adenosina trifosfat. Walaupun tanpa oksigen, sel-sel badan kita masih mampu untuk menjana ATP untuk menghasilkan tenaga melalui panggilan proses anaerobik pernafasan, tetapi ATP yang dihasilkan oleh aerobik Pernafasan adalah berganda lebih daripada tenaga yang dihasilkan melalui respirasi anaerobik. Kehadiran oksigen adalah satu kemestian bagi aerobik pernafasan. Senaman boleh membantu untuk meningkatkan jumlah oksigen yang dihantar ke seluruh badan kita dengan peredaran darah. Oleh itu, senaman adalah salah satu cara yang berkesan untuk meningkatkan tahap tenaga kita.

Makan kerap dengan saiz yang lebih kecil daripada Makanan

Tabiat makan saiz yang lebih kecil makanan sepanjang hari dapat membantu meningkat badan tahap tenaga fizikal dan mental kita. Dengan beberapa bahagian yang lebih kecil makanan yang diambil dalam masa yang berlainan, tahap gula dalam saluran darah kita boleh stabil dan terkawal. Apabila darah-gula kita mengekalkan di tahap yang optimum, ia boleh membantu untuk mengekalkan tahap tenaga dan mengelakkan rasa mengantuk atau letih. Selain itu, sebahagian kecil makanan yang diambil dalam setiap masa akan membolehkan badan kita untuk mempunyai masa yang cukup untuk penghadaman dan membakar kalori yang berlebihan. Tahap lemak dan gula di dalam jeritan darah kita dapat dikurangkan.

Meningkatkan Pengambilan Makanan yang kaya dengan zat besi, Protein dan Vitamin B

Besi, Protein dan Vitamin B adalah 3 sumber penting yang diperlukan oleh badan kita untuk menjaga minda kita segar dan mengelakkan keletihan. Kita cenderung untuk mendapatkan letih apabila tisu badan dan sel-sel kita tidak mendapat oksigen dan nutrien yang mencukupi. Oleh itu, memakan makanan seperti gandum, makanan laut, walnut, oat, kacang, telur, kismis, bijan, labu dan biji bunga matahari dapat meningkatkan kadar metabolisme kita kerana kaya mengandungi mereka Besi, Protein dan Vitamin B. Iron, kebanyakannya menumpukan perhatian dalam sel-sel darah merah kita memainkan peranan yang penting dalam menyampaikan oksigen ke tisu dan sel kami. Zat besi juga melibatkan diri dalam pengeluaran ATP. Dalam kes tidak mencukupi besi, kita mungkin perlu mengambil makanan tambahan besi tambahan untuk memenuhi keperluan badan kita.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar