Minggu, 08 November 2015

Melatih Otak Anda Serta Badan Anda

Melatih Otak Anda Serta Badan Anda

Menjaga otak anda dan juga badan anda aktif adalah amat penting dan ada cara untuk meningkatkan kuasa otak anda yang akan membuat anda bijak untuk tahun akan datang.

Menjaga Berfikir!

Anda boleh melambatkan proses umur ke bawah dengan menjaga otak aktif melalui tumpuan dan ingatan latihan. Teka-teki atau belajar bahasa baru adalah latihan otak yang baik dan membantu untuk menjaga fikiran amaran kerana mereka mencabar. Socialising adalah cara yang mudah untuk meningkatkan kesihatan mental dan fizikal. Kehidupan sosial sibuk bermakna anda menghabiskan masa dengan ramai orang yang mengingatkan kamu perkara-perkara dan membawa idea-idea baru kepada anda. Ahli psikologi mengatakan bahawa mana-mana kemerosotan neurologi boleh diatasi dengan lebih mudah jika anda mempunyai kehidupan sosial yang sibuk.

Makan dengan baik!

Makanan memberi kesan kepada berat badan kita dan ia juga mempunyai kesan yang penting pada otak kita. Terdapat peningkatan yang besar dalam penyakit mental baru-baru ini seperti kehilangan ingatan, skizofrenia dan penyakit Alzheimer. Para saintis telah menemui kaitan antara peningkatan ini dan kekurangan Omega-3 minyak dan khususnya DHA yang benar-benar penting untuk otak dapat berfungsi pada tahap optimum. Badan kita tidak boleh menghasilkan ia jadi kita perlu memasukkannya ke dalam diet kita dengan mengambil makanan tambahan atau makan lebih banyak ikan. Orang mengambil makanan tambahan minyak ikan kod hati hanya untuk tujuan ini, untuk meningkatkan fungsi dan pembangunan otak mereka. Ia juga membantu memperbaiki tingkah laku, perasaan dan penumpuan. Makanan seperti salmon, ikan kod dan juga walnut dan linseeds yang tinggi omega-3.

Menjaga fizikal aktif!

Senaman yang kerap sering diamalkan oleh orang yang dapat membantu menjaga tubuh mereka kelihatan sama seperti patut dan muda yang boleh tetapi ia juga tidak keajaiban untuk otak. Darah yang mengalir ke otak perlahan-lahan berkurangan seperti yang kita mendapatkan lebih tua tetapi senaman yang kerap mendapat hati kita dan peredaran pam yang boleh menangani penurunan ini dan juga mengurangkan risiko strok. Anda perlu memberi tumpuan apabila anda bekerja terlalu memastikan anda meletakkan badan anda dengan betul dan ini bermakna anda sedang bersenam otak anda juga. Menggunakan seluruh badan anda untuk membuat pergerakan dinamik meningkatkan penggunaan proprioceptors yang sensor di dalam badan anda yang mengesan kesedaran ruang dan pergerakan. Proprioceptors menghubungkan otak dan badan jadi lebih ia digunakan, semakin kuat pautan menjadi.

Dapatkan tidur yang nyenyak!

Tidur yang konsisten boleh menyebabkan banyak penyakit fizikal bermula dengan sistem imun yang lemah. Kurang tidur telah berbanding pengambilan alkohol oleh beberapa dari segi kehilangan ingatan, tumpuan dikurangkan dan tindak balas lebih perlahan. Rehat, tidur dan melakukan apa-apa yang benar-benar baik untuk otak anda dan amat penting untuk pembaikan dan pemulihan untuk kesihatan fizikal dan mental anda. Jika anda mempunyai malam resah yang ganjil jangan bimbang tetapi cuba mendapatkan sekurang-kurangnya lapan jam tidur malam jika anda ingin merasa amaran pada siang hari apabila anda membuat keputusan dan menguruskan masa anda.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar