Minggu, 08 November 2015

Darah beku - Apa yang Kita Boleh Lakukan?

Darah beku - Apa yang Kita Boleh Lakukan?
Darah beku juga dikenali sebagai trombus, dan terbentuk di dalam saluran darah utama, dan merupakan punca utama strok, serangan jantung dan lain-lain keadaan kardiovaskular. Oleh kerana darah beku jarang gejala masa ini ia adalah penting untuk menyaring setiap tahun.
Pembekuan darah akan berlaku selepas luka pada kulit dalam masa beberapa minit dan ini adalah tindak balas yang sihat. Ia menjadi masalah bila pembekuan berlaku di dalam saluran darah yang sihat. Apabila platelet menjadi diaktifkan untuk bergumpal dengan datang dalam hubungan dengan dinding arteri yang rosak atau kerana kekurangan lain pemakanan, kecenderungan genetik, dan tabiat pemakanan yang tidak - ia adalah kemudian bahawa anda mempunyai masalah. Dan apabila platelet ini diaktifkan mereka menjadi melekit, bentuk mereka akan berubah dan mereka dengan mudah bergumpal, menyebabkan segumpal darah.
Salah satu faktor utama yang menyebabkan darah beku yang tidak sihat adalah pengeluaran fibrin, yang membantu untuk mengikat platelet rumpun bersama-sama. Fibrin adalah produk akhirnya satu faktor pembekuan yang berlaku dengan hanya satu molekul menjadi aktif. Ini boleh meletup kepada sehingga 30,000 molekul fibrin di tapak kecederaan pada dinding arteri.
Terdapat faktor-faktor tertentu yang boleh menyebabkan penumpukan fibrin menyebabkan platelet untuk mendapatkan melekit dan mereka termasuk: merokok, diet yang tinggi kolesterol, kehamilan peringkat lewat, kekurangan nutrien, radikal bebas (biasanya pada tahun ini melibatkan dengan nutrien antioksidan yang tidak mencukupi), lemak rendah asid, penyakit hati dan diet yang tinggi lemak tepu, rendah ikan dan sayur-sayuran, sayur-sayuran dan buah-buahan. Juga berpanjangan duduk di atas air penerbangan panjang dan ini boleh meletakkan berisiko mendapat trombosis paru-paru.
Ia sering darah beku yang membentuk di kaki atau bahagian lain badan yang memecahkan longgar dan kemudian menyekat salah satu daripada arteri ke paru-paru. Beberapa cara untuk mengelakkan ini dengan penerbangan syarikat penerbangan adalah untuk bangun dan berjalan di ruang sayap setiap jam atau lebih, memakai selesa, pakaian yang longgar meregangkan berkala, sempit dan mengendurkan otot abdomen dan melakukan pernafasan yang mendalam; perlahan, nafas dalam-dalam.
Jika anda mengambil aspirin setiap hari sebagai terapi pencegahan maka anda mungkin mendapati ia berfaedah untuk memulakan program peremajaan usus untuk memulakan penyembuhan dinding gastrousus. Juga berguna adalah untuk melakukan membersihkan usus dan peremajaan usus beberapa kali setahun apabila mengambil aspirin setiap hari.
Bawang putih, bawang, lada panas, dan halia semua bantuan untuk mengurangkan pembentukan fibrin dan kelekitan platelet, pengurangan dalam kedua-dua akan membantu untuk mengelakkan strok atau serangan jantung. Minyak ikan juga membantu untuk mengurangkan pembekuan. Gunakan bawang putih pasir kepada makanan sebagai, rempah sehari-hari biasa. Makan lebih banyak ikan air sejuk - sekurang-kurangnya 3 kali seminggu dan mengurangkan gula anda kerana ini juga meningkatkan platelet kelekitan.
Senaman membantu melindungi daripada serangan jantung dan stoke dengan membantu mekanisme semula jadi badan untuk membubarkan pembekuan darah. Dan didapati di Duke University bahawa wanita yang mengambil pil perancang boleh mengurangkan risiko mereka dengan ketara dengan senaman.
Salah satu herba yang lebih membantu untuk mengelakkan pembekuan darah Hawthorne berry.
Jus yang akan membantu adalah bahawa bawang putih, bit, lobak merah saderi, pasli dan bayam; minum 8-12 auns setiap hari.
Para penyelidik di Jepun telah menunjukkan bahawa Nattokinase, satu enzim yang berasal dari soya, boleh melarutkan darah beku kadang-kadang dalam masa serendah hanya 2 jam. Jadi, usah dikatakan ini akan membantu dengan pencegahan juga.
Makanan tambahan yang membantu termasuk: vitamin B6, B3, C, E, zink, asid omega-3 dan omega-6 asid lemak, magnesium, mangan, faktor-faktor lipotropic (digunakan untuk metabolisma lemak) dan bromelain.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar