Minggu, 08 November 2015

Ayurveda perubatan Hartanah Panasa atau nangka

Ayurveda perubatan Hartanah Panasa atau nangka

Pokok nangka tergolong dalam keluarga Moraceae. Ia adalah sebahagian besarnya ditemui di kawasan tropika seperti Asia Selatan, Afrika Timur, Uganda, Brazil dan Mauritius. Nangka buah-buahan negara Bangladesh dan mempunyai nama tempatan Kathal.

Pokok nangka mempunyai batang yang kukuh kuat dan tumbuh hamper 50 hingga 60 kaki. The kulit kayu, daun dan buah-buahan pokok ini mengandungi getah. Daun bujur dalam bentuk, berkilat dalam penampilan dan keras untuk menyentuh. Pokok ini menanggung kedua-dua bunga jantan dan betina. Buah-buahan (nangka) sangat besar dan berat 5 hingga 25 kilogram. Nangka besar mengandungi banyak buah-buahan berisi kecil di dalam. Buah-buahan ini mengandungi kecil benih yang keras dan berkanji. Isi buah-buahan yang kecil sama ada segar atau lembut bergantung kepada pelbagai pokok.

Ciri-ciri ubat nangka

Menurut teks ayurveda-ciri perubatan nangka berbeza dalam pelbagai peringkat pembangunan. Mentah meningkat buah-buahan Vata dan kapha di mana buah-buahan masak melegakan Vata dan pita. Buah ini berat untuk dihadam dan melekit pada alam semula jadi. Ia meningkatkan moistness tisu. Ia bertindak sebagai penyejuk badan.

The getah pokok ini mempunyai ciri-ciri anti-radang. Oleh itu, ia adalah disyorkan dalam abses radang dan luka. Tuam nangka getah membantu mengurangkan kesakitan dan bengkak di abses dan luka.

Isi buah-buahan yang lebih kecil adalah sangat berat untuk dihadam. Ia boleh menyebabkan senak. Pengambilan nangka mentah boleh menyebabkan sembelit. Oleh itu nangka perlu dimakan sebelum mengambil makanan. Nangka adalah tidak ketat untuk pesakit yang mengalami gangguan pencernaan dan ascitis.

Kulit kayu pokok nangka membantu mengurangkan motilitas usus dan dengan itu berguna dalam cirit-birit dan disentri. The ramuan daripada kulit kayu digunakan untuk tujuan ini.

Buah masak sepenuhnya adalah sangat membantu dalam meningkatkan kualiti dan kuantiti air mani. Ia membantu untuk meningkatkan jumlah sperma dan motilitas sperma. Orang lemah dan kurus sebahagian besarnya mendapat manfaat dengan buah-buahan masak kerana ia meningkatkan pukal badan dan tahap tenaga badan.

Merebus daun dan akar digunakan dalam penyakit-penyakit kulit. Daun juga membantu mengurangkan kesan racun.

Nangka ini digunakan secara meluas dalam perubatan kaum Cina. Mereka menganggapnya sebagai mempunyai penyejukan dan sifat-sifat berkhasiat. Daging dan benih digunakan untuk mengurangkan pengaruh alkohol. Benih panggang dianggap sebagai afrodisiak dan diberikan kepada pesakit yang mengalami libido rendah, mati pucuk dan ejakulasi pra-matang. Abu kulit kayu dan daun dicampurkan dengan minyak kelapa dan digunakan pada luka.

Langkah berjaga-jaga: Nangka tidak boleh dimakan oleh wanita hamil dan orang yang menghidap ascities, dan gangguan pencernaan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar