Minggu, 08 November 2015

Psikiatri Alternatives: Tambahan dalam Integratif Psikiatri

Psikiatri Alternatives: Tambahan dalam Integratif Psikiatri

Walaupun saya mempunyai amalan konservatif dalam Psikiatri termasuk psychopharmacology dan psikoterapi psikodinamik, dalam amalan saya, saya telah mendapati bahawa semakin ramai pesakit menggunakan makanan tambahan termasuk vitamin dan herba. Penggunaan produk tersebut dianggap di bawah domain Integratif Psikiatri, dan dalam keadaan tertentu boleh membantu. Oleh itu sebagai seorang ahli psikiatri saya merasa tanggungjawab saya untuk mempunyai kebiasaan dengan produk tersebut.

Dalam artikel ini, saya cuba untuk membentangkan maklumat untuk membantu membuat keputusan. Rawatan dan makanan tambahan termasuk vitamin, dan herba dibincangkan adalah tidak menyeluruh dalam skop, tetapi sebaliknya memberi tumpuan pada apa yang saya telah didapati praktikal, disokong oleh penyelidikan, dan diterima umum oleh masyarakat saintifik sebagai sah beberapa. Apabila saya mula sekolah perubatan kira-kira 20 tahun yang lalu, perubatan alternatif telah mempercepatkan popular. Banyak vitamin dan makanan tambahan lain telah memasuki pasaran dengan pelbagai tuntutan, dan kadang-kadang pada harga yang keterlaluan. Pada masa itu saya telah diajar yang baik, multivitamin asas adalah cadangan yang baik, tetapi untuk mencadangkan lebih daripada itu mungkin menjadi satu pembaziran wang untuk pesakit dan bahkan berbahaya. Kerajaan campur tangan untuk membenarkan pemasaran makanan tambahan selagi mereka tidak menuntut untuk merawat, menyembuhkan atau mencegah penyakit, antara ketentuan lain. Walau bagaimanapun, penggunaan dan populariti makanan tambahan terus berkembang dan kini merupakan industri berbilion dolar. Dengan ini terdapat pertumbuhan kepentingan dalam makanan tambahan dan terapi alternatif yang lain dalam komuniti saintifik dan perubatan, dan dalam banyak cara perubatan integratif menjadi amalan arus perdana. Malangnya, dengan wang, sering datang rasuah. Oleh itu terdapat banyak syarikat-syarikat, yang dalam produk pasaran pendapat saya dengan campuran proprietari makanan tambahan yang sangat mahal dan tidak masuk akal, dan terdapat ramai pengamal yang menolak produk khusus yang mungkin atau mungkin tidak disokong oleh bukti saintifik, tetapi biasanya cenderung untuk menjadi terlalu mahal. Oleh itu terdapat banyak kecurigaan, doktor mencadangkan makanan tambahan dan terapi alternatif boleh dipandang rendah, dan orang ramai keliru tentang apa yang mungkin baik untuk mereka.

Saya rasa ia penting untuk menyatakan bahawa maklumat yang diberikan di sini adalah untuk tujuan maklumat sahaja dan tidak bertujuan sebagai pengganti untuk nasihat daripada doktor atau pakar profesional kesihatan yang lain atau apa-apa maklumat yang terdapat pada atau dalam mana-mana label produk atau pembungkusan. Beberapa maklumat mungkin sengaja tidak betul atau tidak sengaja mengelirukan. Saya tidak mengesyorkan penggunaan mana-mana produk dan tidak bertanggungjawab bagi apa-apa kesan. Khususnya saya cadangkan bahawa suplemen sekiranya mereka telah diambil atau alternatif lain jika dipilih, diambil atau digunakan dengan berhati-hati kerana mereka tidak diuji untuk keselamatan atau yang dikawal selia atau diluluskan oleh FDA seperti ubat-ubatan preskripsi, tetapi mereka juga boleh mempunyai kesan sampingan yang serius, menjadi toksik, menyebabkan reaksi alahan, kecacatan kelahiran sebab, masuk ke dalam susu ibu, nipis darah meningkatkan risiko pendarahan terutamanya dengan pembedahan, menyebabkan ubat pelali dan kemerosotan nilai yang membawa kepada kemalangan, dan berinteraksi dengan ubat-ubatan dan makanan tambahan lain yang berpotensi mengubah tahap mereka dengan cara yang berbahaya di kalangan komplikasi lain yang berpotensi (seperti menurunkan paras serum pil kawalan kelahiran atau menukar tahap Coumadin). Seperti ubat-ubatan, beberapa tambahan mungkin berbahaya jika digabungkan dengan alkohol. Selain itu jika makanan tambahan atau terapi alternatif lain seperti diri ditetapkan, seseorang boleh tersalah mendiagnosis keadaan mereka dan dapat meletakkan diri mereka dalam bahaya yang semakin teruk gejala. Tambahan pula, walaupun makanan tambahan nampaknya diterima baik, dan seolah-olah mempunyai rekod keselamatan yang baik, komplikasi mungkin timbul dengan dos yang tinggi atau penggunaan berpanjangan. Oleh itu, saya percaya makanan tambahan adalah yang terbaik digunakan apabila disyorkan oleh doktor yang biasa dengan penggunaannya dan yang telah disahkan menghidap keadaan yang mana mereka adalah bertujuan, dan yang boleh memantau keselamatan dan kemajuan.

Makanan tambahan Kebimbangan: Walaupun beberapa ubat-ubatan preskripsi berkesan, ada yang sangat ketagihan, dan ramai yang kurang diterima, terutama di kalangan orang tua. Seperti ubat-ubatan konvensional digunakan dalam amalan psikiatri untuk merawat keresahan, makanan tambahan sama boleh mengambil sistem neurotransmitter termasuk untuk serotonin, norepinephrine, dopamin, dan GABA. Beberapa Saya mendapati berguna dalam merawat orang dewasa termasuk Ashwagandha, Inositol, Kava, L-Theaninine, dan Valerian.

Kemurungan Tambahan: Beberapa ubat-ubatan preskripsi berkesan, bagaimanapun mereka tidak selalu menyebabkan pengampunan penuh gejala dan mereka sering kurang diterima, terutama di kalangan orang tua. Terdapat banyak menyeberang antara kebimbangan dan kemurungan, dengan ramai orang yang mengalami kedua-duanya sekali. Begitu juga ubat-ubatan dan makanan tambahan yang digunakan dalam kemurungan juga memodulatkan monoamines iaitu serotonin, norepinephrine dan dopamine. Beberapa Saya mendapati berguna termasuk kromium picolinate, minyak ikan, 5-HTP, L-Methlyfolate St John Wort, dan sama.

Insomnia Tambahan: Insomnia sering dikaitkan dengan penyakit yang mendasari, sering kemurungan atau gangguan kebimbangan. Ia kadang-kadang ciri mania dalam gangguan bipolar, dan juga boleh dikaitkan dengan apnea tidur dan sindrom kaki resah. Oleh itu seperti dengan masalah-masalah lain ditangani dalam artikel ini, perhatian perubatan harus dicari untuk diagnosis yang tepat dan rawatan. Untuk insomnia beberapa ubat-ubatan preskripsi berkesan, namun mereka sering ketagihan dan mereka sering kurang diterima, terutama di kalangan orang tua. Berikut adalah beberapa alternatif yang mungkin untuk orang dewasa. Seperti ubat-ubatan konvensional digunakan dalam amalan psikiatri untuk merawat insomnia, makanan tambahan sama boleh mengambil sistem neurotransmitter termasuk untuk serotonin dan GABA. Ubat-ubatan dan makanan tambahan digunakan untuk merawat keresahan sering juga membantu dengan insomnia. Terdapat beberapa rumusan yang bercampur beberapa makanan tambahan bersama-sama digunakan untuk kedua-dua kebimbangan dan insomnia, bagaimanapun asas saintifik ini sering kurang, dan ini juga adalah risiko yang lebih tinggi daripada kesan sampingan. Melatonin mempunyai kualiti yang unik di dalam kelas ini makanan tambahan. Ia boleh menjadi sangat bermanfaat dalam gangguan irama circadian. Ia boleh digunakan bersama-sama dengan makanan tambahan seperti Ashwagandha, Chamomille, Kava, L-Theanine, dan Valerian, atau dengan sendirinya. L-Tryptophan juga boleh menjadi berkesan, dan juga kadang-kadang digabungkan dengan makanan tambahan lain yang disenaraikan.

Tambahan Kognitif: Masalah kognitif memerlukan penilaian perubatan tersebut untuk menentukan punca-punca asas mereka. Jika beberapa syarat-syarat yang tidak didiagnosis, ada boleh menjadi penurunan yang tidak dapat dipulihkan di mana ini pada satu masa mungkin telah dielakkan. Penyakit Alzheimer adalah punca yang paling biasa demensia, dan manakala terdapat hanya segelintir rawatan perubatan konvensional ada, mereka mempunyai beberapa keberkesanan dan rawatan yang baru sedang dibangunkan. Terdapat beberapa rawatan pelengkap dan alternatif yang telah dikaji, tetapi kesan mereka juga terhad. Dalam amalan saya saya cadangkan ini rawatan pelengkap dan alternatif hanya untuk menambah rawatan perubatan standard apabila terdapat diagnosis yang sebenar kecuali pesakit sememangnya tidak dapat diterima rawatan standard. Dalam kes-kes penurunan kognitif ringan yang mungkin tidak benar-benar dikaitkan dengan demensia yang, ubat-ubatan pelengkap dan alternatif boleh memainkan peranan pencegahan. Seperti ubat-ubatan konvensional digunakan dalam amalan psikiatri untuk merawat gangguan kognitif, makanan tambahan sama boleh mengambil sistem neurotransmitter termasuk untuk Asetilkolin dan glutamat. Sesetengah makanan tambahan yang boleh dipertimbangkan adalah Acetyl-L-Carnitine, methylcobalamin, terutamanya dalam kombinasi dengan L-Methylfolate dan N-Aceyl-Cysteine, CDP-Choline, Curcumin, minyak ikan, Ginkgo Biloba, Huperzine-A, dan phosphatidylserine.

Syarat-syarat lain: Walaupun penggunaan makanan tambahan telah dicadangkan untuk beberapa keadaan psikiatri yang lain, pada pendapat saya terdapat bukti terhad atau justifikasi untuk ini di masa semasa. Dalam mana-mana terapi itu tidak boleh digunakan sebagai rawatan baris pertama dalam keadaan serius yang melibatkan kemerosotan teruk, psikosis, mania, atau pemikiran membunuh diri.

Ringkasnya, terdapat banyak pilihan untuk ditawarkan kepada orang untuk membuat keputusan tentang apa jenis rawatan yang mereka mahu untuk pelbagai keadaan psikiatri. Ia adalah pendapat saya bahawa pada zaman sekarang adalah tanggungjawab pakar psikiatri termasuk saya dapat berbincang dengan pesakit kami bukan sahaja rawatan konvensional, tetapi juga rawatan pelengkap dan alternatif, risiko mereka, bersama-sama dengan potensi manfaat dan risiko untuk tiada rawatan di semua. Permintaan tambahan semakin memainkan peranan yang penting dalam proses ini. Nama Artikel ini beberapa kegunaan biasa makanan tambahan dalam kebimbangan, kemurungan, insomnia dan gangguan kognitif.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar