Minggu, 08 November 2015

Cara-cara untuk Mengatasi Lesu

Cara-cara untuk Mengatasi Lesu

Sebelum mencari jalan untuk mengatasi kelesuan, mari kita mempertimbangkan apa kelesuan bermakna. Semua orang mempunyai jumlah terhingga tenaga ganti untuk aktiviti sukarela. Ini lebih kiri dari apa yang diperlukan untuk aktiviti-aktiviti sukarela seperti pernafasan, degupan jantung, penghadaman dan sebagainya. Aktiviti-aktiviti sukarela, yang penting untuk kehidupan, mempunyai keutamaan.

Apabila anda sihat, anda mempunyai banyak tenaga lapang ini. Tetapi seperti kemerosotan kesihatan anda, beberapa ini disalurkan dalam usaha untuk menyembuhkan anda. Semakin sakit anda menjadi, tenaga kurang lapang yang anda ada.

Selalunya mereka yang dilabel sebagai malas tidak begitu sama sekali. Mereka sakit dan tidak mempunyai tenaga yang cukup lapang untuk berkelakuan seperti biasa.

Tambah ke ini sifat bersifat menindas dadah perubatan yang menghalang apa yang badan anda cuba lakukan, dan tenaga anda slaid ke bawah masih lagi.

Jadi mari kita lihat beberapa cara untuk mengatasi kelesuan, cara-cara yang semulajadi, menyokong dan akan berdiri anda dalam kedudukan yang baik untuk sepanjang hayat anda.

Pastikan diet anda adalah sihat. Kebanyakan makanan barat adalah sangat tidak sihat, walaupun anda tidak makan makanan ringan. Pesalah-pesalah yang paling teruk adalah pengambilan yang tinggi daripada mana-mana protein haiwan (daging, ikan, ayam, telur, susu), makanan diproses (seperti gula, tepung, beras putih, pasta putih), bahan pengawet, pewarna, perisa, bahan tambahan tiruan, dan lain-lain Memasak juga memusnahkan banyak nutrien penting. Jadi diet yang terbaik adalah tinggi dalam makanan berasaskan tumbuhan (buah-buahan, sayur-sayuran, kacang, biji benih) dan sebanyak mentah sebagai anda mencari selesa dan sedap.

Apabila anda jatuh sakit, jangan salahkan patogen. Itu bukan musuh. Ia adalah sistem imun yang rendah anda yang telah membolehkan anda jatuh sakit, jadi tumpuan kepada peningkatan itu. Jatuh sakit juga mungkin kerana anda memerlukan rehat dan ini adalah satu-satunya cara badan anda membuat anda mengambilnya. Selamat datang dan lupa apa yang anda fikir yang anda perlu lakukan. Memberi tumpuan kepada rehat dan semakin baik dengan cara badan anda sendiri.

Pastikan anda mendapat jumlah optimum tidur anda. Ini berbeza sedikit untuk semua orang, purata yang kira-kira lapan jam.

Keluar ke alam semula jadi secara teratur. Alam semula jadi secara automatik bergantung anda, sama ada matahari, bumi di bawah kaki anda, telatah haiwan, bunyi angin di atas pokok, mata air.

Dapatkan rawatan perubatan semula jadi yang membantu mengembalikan kesihatan sistem imun anda. Yang terbaik adalah homeopati. Apabila anda telah ditetapkan ubat homeopati yang baik, salah satu perkara pertama yang anda akan alami adalah meningkatkan tenaga dan motivasi.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar