Minggu, 08 November 2015

Had Oximeter Pulse

Had Oximeter Pulse

Membeli oximeter nadi boleh dilakukan dalam sekelip mata. Walau bagaimanapun, terdapat had dan kelaziman untuk melindungi ukuran yang tepat. Dengan memahami batasan dan kelaziman, salah sepenuhnya boleh mentafsirkan ketepatan dan kebolehpercayaannya.

Satu oximeter nadi berfungsi dengan bersinar dua lampu walaupun sebahagian lut badan pesakit dan mengukur perubahan dalam penyerapan cahaya yang disebabkan oleh perubahan dalam aliran darah. Hasil denyutan katil arteriolar disebabkan oleh bahawa jumlah kuantiti cahaya.

Oximeter ini menganggap bahawa darah arteri adalah satu-satunya absorber yg berdebar-debar dan sumber-sumber lain turun naik boleh menyumbang kepada bacaan salah. Selain itu, jika ketelusan dan darah aliran di tempat di mana ukuran yang diambil boleh menjejaskan ketepatan bacaan. Sebagai contoh, jika kawasan itu adalah sebahagian besarnya legap atau aliran darah rendah atau tidak teratur, mencapai bacaan tepat akan menjadi sukar. Memahami ini adalah penting untuk mentafsir bacaan nadi oxymetry.

Tekanan atmosfera yang melampau dan rendah juga boleh memberi kesan kepada bacaan oximeter. Tekanan atmosfera yang rendah di tanah tinggi mempunyai kesan sedikit pada oximeter, sementara suhu rendah yang melampau dan peredaran darah yang lemah akan.

Anda perlu menyimpan faktor yang berbeza dalam fikiran semasa mengambil nadi oximeter ukuran. Molekul karbon monoksida boleh melampirkan kepada hemoglobin menggantikan molekul oksigen pesakit. Satu oximeter tidak dapat membezakan perbezaan; ini akan menunjukkan tahap tepu jumlah oksigen dan karbon monoksida. Sebagai contoh, jika 15% daripada hemoglobin mempunyai karbon monoksida dan 80% mempunyai oksigen, bacaan itu akan menjadi 95%. Jika perkara itu akan berlaku, maka ia adalah benar-benar berbahaya. Satu oximeter tidak boleh digunakan pada orang yang terhidu asap, merokok berat, dan karbon monoksida keracunan.

Lebih-lebih lagi, mempunyai kuantiti yang rendah hemoglobin juga boleh menjejaskan hasil oximeter itu. Nilai-nilai yang normal untuk pelbagai orang 11-18 g / dl. Keadaan seperti hypovolemia, tekanan darah rendah, dan hipotermia, mungkin mempunyai ketepuan oksigen memuaskan, tetapi oksigen yang rendah membawa kapasiti. Sensor ini mungkin tidak dapat mengambil secukupnya bentuk wav yg berdebar-debar menyebabkan tiada isyarat atau kehilangan ketepatan disebabkan oleh pengurangan dalam aliran darah. Oleh itu, adalah mencabar untuk mengambil ukuran oximeter pada pesakit sakit dengan tangan sejuk.

Sebaliknya, isyarat yang tidak teratur boleh menyiarkan masalah yang oximeter nadi. Ini boleh disebabkan oleh denyutan jantung tidak teratur walaupun oleh pergerakan pesakit. Jika ini berlaku, maka anda boleh memberitahu dengan melihat bentuk gelombang, yang boleh didapati pada beberapa oximeter.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar