Minggu, 08 November 2015

Bagaimana Tai Chi Menyembuhkan

Bagaimana Tai Chi Menyembuhkan

Tanya khas Amerika, kira-kira Tai Chi dan kemungkinan mereka akan memberitahu anda bahawa Tai Chi adalah baik untuk anda. "Ia seperti Yoga, bukan?" Walaupun kebanyakan orang mengetahui bahawa Tai Chi mempunyai faedah kesihatan, beberapa tahu banyak tentang bagaimana seni adalah baik untuk anda.

Pada mulanya dibangunkan sebagai seni mempertahankan diri, frasa 'Tai Chi Chuan' yang diterjemahkan sebagai "genggaman muktamad besar." Hanya pada abad ke-20 bahawa manusia mula mengamalkan seni semata-mata untuk manfaat kesihatan tanpa cuba untuk memohon kepada pertempuran. Namun genggaman muktamad besar sentiasa baik untuk pengamal dan terus menjadi sehingga hari ini.

Pertama, sepatutnya amalan Tai Chi memerlukan penjajaran tulang belakang yang elok. Pelajar perlu memberi perhatian kepada apa yang dipanggil 'paksi menegak.' Tulang belakang mesti disimpan sangat lurus dan semua bahagian-bahagian lain badan bergerak di sekeliling tulang belakang. Ini adalah sangat baik untuk tulang belakang dan badan secara amnya. Dalam beberapa program, perkara pertama yang diajar adalah postur asas yang dikenali sebagai "Wu Chi." Ini postur asas menyelaraskan tulang belakang supaya ia lurus dan lagi badan adalah pada masa yang sama dilonggarkan. Ramai orang mempunyai salah jajaran kecil tulang belakang di dalam badan mereka yang sebenarnya boleh menyebabkan banyak kesakitan dari masa ke masa. Dengan pengajaran dan amalan orang-orang yang tetap boleh belajar untuk menjaga tulang belakang mereka dengan betul sejajar.

Apabila kebanyakan orang berfikir tentang Tai Chi, mereka berfikir tentang orang-orang tua, mungkin Cina, melakukan satu siri, pergerakan tarian seperti lambat, kemungkinan besar di sebuah taman. Set anggun usul boleh cantik untuk menonton. Namun usul ini direka untuk melakukan jauh lebih daripada hanya melihat anggun. Set bergerak bertujuan untuk mengedarkan qi atau tenaga melalui meridian badan. Langkah-langkah ini meluaskan laluan tenaga tubuh. Pergerakan dalam bentuk yang sebenarnya penuh semangat membersihkan badan termasuk sistem peredaran darah dan limfa.

Tai Chi juga membantu pengamal untuk menukar keadaan badan. Seni mempunyai apakah dipanggil jings atau ungkapan tenaga. Satu jing itu memperkatakan secara khusus dengan kelonggaran. Negeri-negeri mental dan fizikal orang sangat saling berkaitan. Apabila orang yang tertekan, mereka membina ketegangan fizikal. Apabila orang berehat dan melepaskan ketegangan fizikal tubuh mereka, tekanan yang sering akan pergi bersamanya. Tai Chi mengajar orang bagaimana untuk mencapai negeri yang sangat santai. Malah, sebahagian daripada yang kelihatan anggun dan mengalir datang daripada fakta bahawa ia diamalkan kerana keadaan santai. Banyak haus dan lusuh pada badan datang daripada ketegangan yang orang tidak sedar memegang dan Tai Chi membantu pelajar untuk menyedari ketegangan itu dan biarkan ia pergi.

Satu lagi jing dipanggil perakaran. Ia adalah kira-kira menjatuhkan berat badan ke bawah ke arah dan benar-benar ke dalam tanah. Perakaran jing adalah satu alat yang sangat baik bagi mereka yang berasa tidak fokus. Terdapat sejumlah 36 jings atau ungkapan tenaga serta banyak kombinasi yang berbeza dan permohonan untuk jings berbeza. Dengan amalan cukup artis mempertahankan diri boleh menukar keadaan badan dengan cepat dan ini boleh membantu orang ramai untuk menangani cabaran-cabaran setiap hari dengan cara yang lebih sihat.

Artikel ini hanya meliputi beberapa cara di mana Tai Chi menyembuhkan pengamal. Jika anda mahu belajar tentang lebih daripada mereka, salah satu cara yang baik untuk memulakan adalah untuk mencubanya.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar