Minggu, 08 November 2015

Pegang pada Apa Kedua Tentang Kesihatan Saya?

Pegang pada Apa Kedua Tentang Kesihatan Saya?

Dalam dunia yang sibuk hari ini keretapi laju, komunikasi kelajuan cahaya dan sepanjang masa di seluruh dunia perniagaan ada masa sedikit untuk berkecimpung dengan apa-apa yang tidak berkesan. Apabila dunia kita sedang berjalan pada kadar eksponen maka tidak menghairankan bahawa kita tidak mahu membuang masa dengan sesuatu yang tidak terbukti, dan kurang mengejutkan bahawa langkah kami kebenaran adalah keberkesanan. Ini adalah dunia yang perubatan allopathic moden bertujuan untuk berkhidmat. Mereka yang lahir dari prinsip yang sama yang memerlukan bahawa kaedah terbukti berkesan dan bahawa mereka bekerja dalam masa, dan dalam masa yang yang berkembang lebih kecil dari hari ke hari. Walaupun kemajuan perubatan moden telah tidak syak lagi terbukti sangat berkesan, telah dihapuskan beberapa penyakit yang dahsyat yang pernah unrelentingly dibelenggu manusia dan merintis pembedahan dan rawatan yang baru dan inovatif, seseorang itu mungkin bertanya, "adakah ia membawa kesihatan yang lengkap kepada individu? "

Kejayaan perubatan moden adalah luas, sama ada anda mengambil kira penyakit banyak ditawan, atau dalam perjalanan ke dikalahkan, penyakit amat lega, melegakan kesakitan atau prestasi meningkatkan mujarab ubat yang menolak kita di luar batasan sehingga kini dilihat kita, dan bagi sebahagian besar semua disediakan dengan pentadbiran mudah dari satu pukulan IV atau pil. Keberkesanan kaedah ini adalah yang pasti, tetapi mungkin kita perlu bertanya soalan yang lebih asas, adakah mereka memberikan kesan apa yang kita benar-benar mahu?

Jawapannya seolah-olah kedua-dua ya dan tidak. Ya, mereka merawat penyakit, membunuh jangkitan, memusnahkan penyakit, menghilangkan rasa sakit, memberi tenaga dan lain-lain, tetapi tidak, mereka masing-masing mempunyai senarai kesan sampingan yang sering terlalu lama untuk menceritakan dan lebih sedikit membimbangkan. Dengan mengambil kira ini kaunter-kesan yang wujud dalam rawatan perubatan allopathic, kebangkitan imun keadaan kekurangan dan kanser tidak mungkin kelihatan mengejutkan. Kaedah rawatan ditambah pula dengan kurangnya tidak konvensional tinggi-tanggung dan boleh dikatakan luar biasa, atau pada, gaya hidup moden yang mungkin resipi untuk kematian yang kita hanya mula rasa. Walau bagaimanapun, walaupun kaedah rawatan perubatan tidak sesuai, ada benar-benar alternatif yang berdaya maju?

Dalam bidang perubatan, dengan apa-apa, borang berikut berfungsi. Jika cepat dan yang pasti, walaupun berbahaya, keberkesanan yang diingini, terdapat beberapa pesaing sebenar kepada produk industri farmaseutikal moden. Walau bagaimanapun, jika kesihatan, iaitu mempunyai berfungsi dengan badan dan proses dan penggunaan percuma fakulti, adalah apa yang diinginkan, maka tujuan perubatan adalah bukan semata-mata untuk menakluk penyakit tunggal atau penyakit tetapi untuk mengembalikan keseimbangan kepada keseluruhan orang dan untuk mendapatkan kembali kebebasan yang adalah semula jadi untuk manusia. Seperti ubat akan mengambil bentuk mengikut fungsi ini, dan ia adalah dengan cara ini bahawa Ayurveda, sains kehidupan, berbeza daripada perubatan allopathic zaman moden.

adalah ubat holistik dan semula jadi yang menggunakan nikmat bumi dan hubungan antara peribadi kita untuk merawat individu secara keseluruhan, dan bukan semata-mata sebagai koleksi organ-organ dan bahagian-bahagian. Sebanyak perubatan moden menarik dari kilang-kilang photo-kimia yang menakjubkan tumbuh-tumbuhan, Ayurveda menarik dari tumbuh-tumbuhan di dunia. Walau bagaimanapun, tidak seperti farmakologi moden, perubatan Ayurveda tidak berusaha untuk mensintesis semula atau mengasingkan juzuk tertentu, tetapi untuk menggunakan tumbuh-tumbuhan dalam kepelbagaian yang kaya dan keberkesanan. Mana kedua-dua kematraan dan myopia rawatan tiruan gagal, dengan senarai panjang sering makin berbahaya kesan sampingan, rawatan holistik ayurveda yang meresapi badan yang merawat dalam adab halus dan berkuasa.

Perubatan Ayurveda mempunyai akar yang mendalam dalam sejarah purba, mencapai kembali hampir empat beribu tahun. Ia telah mengambil lebih lama untuk terus menubuhkan dan membangunkan dirinya bukan sahaja sebagai sains kehidupan, tetapi sebagai sains hidup. Ia bukan sahaja dibangunkan meriam diagnosis dan decoctions untuk semua jenis penyakit yang memberi kesan kepada setiap bahagian bagi diri manusia, tetapi juga kaedah holistik dan perspektif yang memandang orang itu sebagai seorang keseluruhan, dan bukan semata-mata penyelarasan tindak balas kimia. Katalog rumusan dan preskripsi tidak mencukupi, bagaimanapun luas mereka berada. Perubatan Ayurveda berpendapat ini sebagai prinsip pusat dan memandang orang itu sebagai individu yang mereka berada, bukan semata-mata sebagai manifestasi penyakit tertentu. Ia merawat orang secara keseluruhan, menangani semua aspek kehidupan mereka sebagai potensi atau sebenar punca-punca penyakit dan ketidakseimbangan. Ayurveda adalah satu tradisi hidup untuk kebaikan tradisi kita hidup.

Sebagai tradisi hidup berfungsi untuk merawat hidup dan manusia yang dinamik, Ayurveda mengambil semua aspek kewujudan manusia kira. Rawatan Ayurveda disesuaikan khas untuk merawat setiap keadaan tertentu, dan tidak ada dua adalah sama. Walau bagaimanapun, rawatan terbahagi kepada dua kategori umum, terdapat tindakan pembersihan Panchakarma yang bertujuan untuk membuka lorong-lorong yang tersumbat dan sempit dan membolehkan tubuh untuk mengusir racun yang pelabuhan dan menyukarkan penyakit. Kedua terdapat mengimbangi rawatan, yang bertujuan untuk mengembalikan keseimbangan perlembagaan individu. Rawatan ini ditadbir dalam perintah ini bergantung kepada keperluan individu. Dengan mengambil analogi mudah untuk basikal sebagai contoh, kita boleh melihat ia adalah perlu terlebih dahulu membersihkan gear dan galas sebelum penalaan dan mengimbangkan basikal.

Seorang bijak pernah berkata, "hidup adalah seperti menunggang basikal, untuk menjaga keseimbangan anda, anda perlu terus bergerak.", Tetapi ia juga benar bahawa anda tidak boleh pergi terlalu cepat atau anda akan kehilangan baki anda semua sama. Perubatan Ayurveda tidak mentadbir morfin atau penisilin, tetapi ada kebijaksanaan dalam hal ini. Life mengambil masa, dan kita tidak boleh mengharapkan untuk mencari kesihatan yang sebenar dengan segera. Kesihatan tidak murah atau mudah, dan kesabaran adalah suatu kebaikan. Ini adalah sebahagian daripada banyak perkara yang Ayurveda mempunyai untuk mengajar kita.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar