Minggu, 08 November 2015

Berkesan Merawat Sindrom Piriformis (Sakit Dalam Butt The)

Berkesan Merawat Sindrom Piriformis (Sakit Dalam Butt The)

ThePiriformis otot (piriformis; "pir berbentuk") adalah otot kecil yang terletak jauh di bahagian punggung, di bawah otot gluteal besar. Ini otot kecil adalah yang paling terkenal daripada sekumpulan otot yang dikenali sebagai "Hip Rotator cuff" dan sering sumber kesakitan di punggung itu.

Sindrom Piriformis adalah keadaan sengsara di mana Piriformis otot menjadi terlalu ketat. Ia boleh menjadi lebih teruk dengan membongkok, mengangkat, duduk, sukan, atau memandu (kaki di pedal gas). Bertentangan dengan apa yang MD anda mungkin memberitahu anda, tiada ubat atau pembedahan yang berkesan untuk merawat Sindrom Piriformis. Dalam tempoh 20 tahun ditambah amalan saya tidak pernah satu masa dilihat seseorang yang Piriformis "Akhbar" Pembedahan sebenarnya bekerja.

WANITA lebih cenderung untuk mengalami DENGAN PIRIFORMIS SINDROM DARIPADA LELAKI

Sindrom Piriformis adalah satu keadaan yang sangat biasa, dan jauh lebih mungkin dijumpai di kalangan wanita berbanding lelaki (kira-kira 12-15 kali lebih kerap). Walaupun saya hanya boleh membuat spekulasi mengenai sebab ini, saya mengesyaki bahawa ia adalah isu yang boleh melahirkan anak. Ia mungkin juga mempunyai kaitan dengan bentuk yang secara semula jadi lebih luas pelvis wanita. Ini kemungkinan besar akaun untuk mencari tempat saya ia lebih kerap di kalangan wanita berbanding lelaki - walaupun di kalangan wanita yang tidak mempunyai anak.

PIRIFORMIS SINDROM MENYEBABKAN sciatica

Sindrom Piriformis adalah punca utama sciatica (sakit kaki, kebas, kesemutan, atau kelemahan), sakit pinggang, dan sakit punggung. Kerana sciatica begitu sering terlibat, ia sering salah didiagnosis sebagai cakera tergelincir, cakera herniated, atau pinggang kronik atau masalah sacroilliac.

Saraf sciatic adalah kedua-dua saraf yang terbesar dan paling lama dalam badan, dan pada ketika terbesarnya ialah mengenai ketebalan ibu jari seseorang. Saraf sciatic berasal di pinggang (wilayah tulang belakang lumbar) dan sudut arah tengah-tengah punggung. Ia kemudian melanjutkan ke bawah melalui kaki, lulus di bawah otot piriformis ini. Sedar bahawa dalam sebanyak setengah penduduk, saraf sciatic bergerak melalui otot piriformis, pas lebih otot piriformis, atau berpecah dalam dua dan pas langsung sekitar otot piriformis ini.

MANAKAH PIRIFORMIS SINDROM SAKIT DIDAPATI?

Tanda-tanda Sindrom Piriformis biasanya bermula sebagai sakit yang mendalam dalam apa yang wanita suka untuk merujuk kepada sebagai "hip" kawasan mereka. Sakit ini akan terdapat di sepanjang garisan bayangan yang berjalan dari hujung bahagian paling atas retak punggung, untuk trochanter yang lebih besar daripada tulang pinggul (tombol bertulang di atas dan bahagian paha luar atau sisi).

PUNCA PIRIFORMIS SYNDROME

Orang yang paling terdedah kepada contracture kronik dan parut mikroskopik otot piriformis, adalah orang-orang yang memakai kasut cruddy atau tidak wajar untuk jenis kaki mereka, mereka yang rosak mekanik anggota badan tulang belakang atau lebih rendah, kelebihan berat badan, postur yang lemah, terlalu banyak masa duduk, terlalu banyak masa di konkrit, bukan aktiviti yang cukup (atau bersenam kadang-kadang terlalu banyak), dan sudah tentu, masalah besar - hanya adalah wanita.

Oleh kerana tekanan mekanikal menyebabkan kronik sesak / contracture, otot piriformis sebenarnya boleh menjadi dipendekkan masa ke masa. Ini sering menyebabkan parut mikroskopik sarung fascial yang ketat mengelilingi otot itu sendiri. Sindrom Piriformis adalah yang paling biasa buruk rehat (duduk atau berbaring) dan sering (tetapi tidak semestinya) lega buat sementara waktu oleh aktiviti sederhana (terutamanya berjalan atau regangan).

BERKESAN MERAWAT PIRIFORMIS SYNDROME

Selama bertahun-tahun, saya tidak benar-benar faham mengapa saya mempunyai apa-apa keputusan klinikal yang baik dengan begitu banyak kes punggung / sakit pinggang dan sciatica, manakala kes seolah-olah sama lain sebahagian besarnya tidak responsif kepada pelarasan kiropraktik. Lazim ini "masalah" kes-kes yang akan mendapat keputusan jangka pendek yang hebat daripada penyelarasan mereka, tetapi keputusan ini tidak pernah seolah-olah kekal lebih daripada beberapa hari pada yang paling (dan sering tidak lebih daripada beberapa jam). Ia bukan sehingga saya mula melakukan "TISU pembentukan semula" pada tahun 2001, saya mula memahami apa yang sedang berlaku.

Sepanjang dekad yang lalu, saya telah datang untuk menyedari bahawa Sindrom Piriformis literal "wabak" di bahagian perempuan dalam masyarakat kita (ia adalah menghancurkan kronik Pain.com # 1 laman web setakat ini - lihat Pesakit Rawatan Diary laman web kami ini); dengan masyarakat perubatan yang sebahagian besarnya hairan tentang apa yang ia benar-benar adalah, atau bagaimana untuk merawat dengan berkesan. Sekali lagi, ubat-ubatan dan pembedahan tidak membentuk "berkesan" rawatan untuk Sindrom Piriformis. Jangan anggap bahawa "Piriformis Akhbar Pembedahan" akan menyelesaikan masalah anda!

PIRIFORMIS SINDROM dan mikroskopik SCAR TISU

Jika anda membaca artikel pertama saya "Hubungan Sakit kronik untuk mikroskopik Parut daripada elastik, Kolagen Berasaskan Penghubung Tisu", anda mempunyai sekurang-kurangnya pemahaman sepintas tisu parut. Tisu parut mikroskopik adalah perkara biasa, tisu elastik (berfikir baik rambut disikat di sini) yang telah terganggu daripada struktur terancang itu. Untuk pelbagai sebab, ini tisu penghubung boleh mendapatkan remuk menjadi balled-up dan menggumpal tidak fleksibel dan hyper-sensitif mikro tulang muda kusut (memikirkan kekusutan rambut yang tidak boleh disikat keluar). Ini jenis tisu parut mikroskopik tidak biasanya dalam otot itu sendiri, tetapi pada fascia. Fascia adalah nipis, tetapi amat sukar, membran putih kekuningan yang merangkumi otot. Di leher saya Ozarks, pemburu rusa memanggil membran ini, "Striffin".

Perekatan fascial

Fascia boleh dikatakan tunggal tisu paling sakit-sensitif dalam badan! Fascial perekatan akan menyebabkan kesakitan dan disfungsi. Memusnahkan fascial perekatan dan Musnahkan Sakit kronik!

Oleh kerana kebanyakan tisu parut berada di dalam fascia yang bertentangan dengan otot itu sendiri, mereka tidak imej pada MRI. Ia adalah pendapat saya bahawa parut mikroskopik Piriformis otot merupakan penyebab tunggal kronik, lama, Sacroilliac atau sakit punggung (yang Sendi Sacroilliac adalah lebam bertulang yang terletak hanya dan sisi ke puncak retak punggung) . Ia juga merupakan punca yang paling biasa daripada apa yang saya ada untuk tahun yang disebut dalam pejabat itu sebagai "berdasarkan butt-" sciatica.

THE FOOT / PIRIFORMIS CONNECTION

Jika anda mempunyai gerbang yang lebih tinggi atau "jatuh" gerbang, atau jika anda mempunyai tidak normal biomekanik badan yang lebih rendah daripada apa-apa jenis; anda mungkin perlu sokongan gerbang (orthotics). Kami membawa beberapa bagus, orthotics generik yang akan bekerja untuk ramai orang. Walau bagaimanapun, sebahagian daripada anda akan memerlukan orthotics adat. Izinkan saya untuk memberikan anda contoh:

Gerbang yang tinggi boleh menjadi penyumbang besar kepada Sindrom Piriformis. Semakin tinggi gerbang, lebih banyak anda mendapatkan "ditolak" ke bahagian luar kaki anda. Untuk melihat apa yang ini tidak kepada Piriformis otot; berdiri, meletakkan tangan anda pada punggung atas anda dalam bidang yang piriformis. Sekarang, roll berat badan anda keluar ke yg luar kaki anda. Perhatikan bagaimana Piriformis otot serta-merta menjadi ketat seperti gendang? Inilah yang berlaku sepanjang hari jika anda mempunyai gerbang yang tinggi. Dan hanya ada satu syarikat di dunia ini yang saya sedar yang mempunyai kepakaran khusus dalam sisipan kasut (orthotics) bagi orang-orang dengan lengkungan yang tinggi. Shawn Eno itu "Xtreme Footwerks" di Idaho Springs, CO.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar