Minggu, 08 November 2015

Rawatan kiropraktik daripada Whiplash Kecederaan: Apa Yang Boleh Chiropractor yang menawarkan?

Rawatan kiropraktik daripada Whiplash Kecederaan: Apa Yang Boleh Chiropractor yang menawarkan?

Setiap tahun kira-kira 2 juta rakyat Amerika mengalami jenis kecederaan whiplash. Penjagaan kiropraktik boleh menjadi sangat bermanfaat dalam kes-kes ini. A Chiropractor boleh membantu membantu pesakit dengan kedua-dua kesan jangka pendek dan jangka panjang kecederaan whiplash yang berkaitan. Sebelum kami mengambil kira manfaat yang unik banyak ditawarkan oleh penjagaan Chiropractic dalam rawatan whiplash, mari kita bincangkan secara ringkas apa sebenarnya kecederaan whiplash adalah.

Apa sebenarnya whiplash? Yang menghairankan, nama "whiplash" bukan istilah perubatan rasmi sama sekali. Sebaliknya istilah "whiplash" adalah istilah bukan perubatan yang biasa digunakan untuk menggambarkan terseliuh dan kecederaan tekanan kepada tisu-tisu lembut leher. Whiplash dianggap sebagai jenis kecederaan pecutan nyahpecutan dan berlaku apabila tulang belakang serviks, atau leher, adalah tiba-tiba dipaksa untuk meregangkan dan bergerak di luar julat normal gerakan. Ini biasanya melibatkan leher tiba-tiba melanjutkan belakang, kemudian melentur ke hadapan di luar julat anatomi normal gerakan. Ini mengakibatkan kecederaan beban disebabkan oleh daya yang berlebihan diletakkan pada tulang belakang serviks. Kecederaan awal sebenarnya fikir hendak terkoyak otot dan ligamen gentian dalam leher. Walaupun sebagian besar kecederaan kepada otot dan ligamen, whiplash juga mungkin termasuk kecederaan kepada intervertebral sendi, cakera, dan akar saraf. Tahap kecederaan boleh berkisar dari ringan kepada teruk.

Seolah-olah kecederaan awal tidak cukup buruk, sambutan daripada kecederaan jawatan badan lanjut boleh merumitkan. Selepas kecederaan otot di dalam dan sekitar kawasan itu bertindak balas oleh kontrak dalam kekejangan untuk anduh dan menstabilkan kawasan itu. Ini menghadkan pergerakan kepala dan leher dan usaha badan berniat baik untuk mengelakkan pergerakan dan kecederaan lagi. Pada dasarnya badan cuba untuk membuat kolar sendiri lembut untuk menghadkan gerakan kepala dan leher. Malangnya ini akhirnya boleh membawa kepada sakit kronik, keradangan, kekakuan dan kehilangan pelbagai gerakan.

Whiplash biasanya dikaitkan dengan kemalangan kereta, tetapi ia boleh berlaku dalam banyak contoh lain. Whiplash juga boleh disebabkan oleh perkara-perkara seperti jatuh, atau kesan atau perlanggaran dalam acara sukan atau aktiviti rekreasi. Beberapa contoh adalah jatuh dari kuda, pertembungan dalam bola sepak, atau kesan berpengalaman dalam bola keranjang, tinju, atau hoki.

Apakah antara gejala whiplash? Sakit kepala adalah gejala yang kerap strain serviks. Selain sakit kepala dan sakit leher, gejala-gejala lain whiplash boleh termasuk:

- Kekakuan leher

- Pening

- Sakit bahu

- Sakit belakang

- Perubahan dalam penglihatan

- Sensasi yang tidak normal di leher, tangan dan lengan (seperti membakar, pin dan jarum, kebas, atau kesemutan)

Yang menghairankan, gejala tidak selalunya tepat mengenai sama ada atau tidak seseorang pesakit mempunyai whiplash. Bertentangan dengan tanggapan salah yang biasa, whiplash tidak selalunya jelas pada masa kecederaan. Ramai mangsa kecederaan whiplash yang berkaitan sering tidak berunding dengan pembekal penjagaan kesihatan kerana mereka tidak mempunyai sakit leher pada atau segera hampir dengan masa kemalangan atau kecederaan. Ini adalah satu kesilapan kerana gejala terseliuh serviks dan ketegangan boleh mengambil masa untuk terserlah. Secara umumnya, bermulanya gejala adalah lebih cepat kecederaan yang lebih teruk. Satu kes yang teruk kecederaan whiplash boleh menyebabkan kesakitan dan gejala serta-merta atau dalam beberapa jam. Dalam kes yang lebih ringan gejala whiplash tidak boleh berlaku selama beberapa minggu atau bulan.

Ramai mangsa kemalangan kereta tidak mendapatkan rawatan perubatan atau kiropraktik kerana kemalangan mereka berlaku pada kelajuan yang rendah. Terdapat salah faham dalam masyarakat umum yang mempengaruhi kelajuan tinggi diperlukan untuk menyebabkan whiplash. Ini tidak boleh lebih jauh dari kebenaran. Kajian menunjukkan bahawa tisu lembut dalam tulang belakang serviks anda mempunyai ambang kecederaan 5 mph. Dengan kata lain, kesan daripada 5 mph atau lebih secara teori boleh menyebabkan kerosakan kepada otot, tendon, dan ligamen leher.

Kemungkinan mendapat whiplash dalam kemalangan kereta bergantung kepada pelbagai faktor dan kelajuan adalah hanya satu pembolehubah. Kedudukan kepala dan leher pada masa kesan, arah kesan, kedudukan headrests kenderaan, sama ada atau tidak tali pinggang keledar dipakai, dan sama ada penghuni melihat kesan akan datang hanya sebahagian daripada faktor-faktor tambahan yang terlibat.

Ia adalah jelas bahawa apa-apa kesan atau perlanggaran perlu diambil serius. Mangsa kemalangan kereta atau kesan lain adalah langkah yang bijak untuk berunding dengan pembekal penjagaan kesihatan secepat mungkin selepas itu, walaupun tiada gejala yang hadir. Chiropractor A adalah pilihan yang hebat.

Beberapa penyedia penjagaan kesihatan dan juga dididik mengenai anatomi tulang belakang serviks atau bersiap sedia untuk menangani kesan otot kecederaan whiplash yang berkaitan sebagai Chiropractor a. Kiropraktor menerima latihan yang luas dalam struktur normal dan fungsi tulang belakang serviks. Ia juga dilengkapi untuk mengiktiraf dan merawat kedua-dua kesan jangka panjang yang teruk dan kecederaan whiplash.

Penjagaan kiropraktik boleh menjadi nilai yang besar kepada pesakit dalam fasa akut kecederaan whiplash. Semasa akut, atau awal, peringkat whiplash Chiropractor akan meletakkan penekanan kepada mengawal dan mengurangkan keradangan, kekejangan otot, sakit, dan gejala. Semasa fasa ini awal penjagaan Chiropractor memberi tumpuan kepada rawatan yang lembut. Permohonan ais dan terapi sejuk adalah perkara biasa untuk mengawal bengkak dan keradangan dan membantu mengurangkan kesakitan. A Chiropractor juga boleh menggunakan borang khas terapi seperti rangsangan otot elektrik atau ultrasound terapeutik untuk berehat otot dan membantu mengurangkan rasa sakit. Terapi laser sejuk, akupunktur, terapi titik pencetus, terapi urut, lembut regangan dan teknik mobilisasi bersama juga teknik rawatan awal yang biasa boleh didapati dengan banyak Doktor kiropraktik.

Sebagai menyembuhkan kecederaan whiplash, gejala sering maju dari kesakitan kepada kekakuan dan tidak fleksibel. Chiropractor A adalah sama-sama bermanfaat kepada pesakit pada ketika ini. Seperti yang anda kemajuan dari fasa akut penjagaan Chiropractor akan memberi tumpuan kepada pembetulan, fleksibiliti, dan pencegahan. Pada ketika ini Chiropractor boleh mula menggunakan bentuk yang lebih sengit terapi. Pilihan rawatan ini akan termasuk perkara-perkara seperti pelarasan kiropraktik untuk memulihkan penjajaran dan fungsi saraf tulang belakang yang elok, bersama-sama dengan terbentang ditetapkan dan latihan pengukuhan.

Jadi apa yang membuat rawatan Chiropractic berbeza daripada rawatan perubatan konvensional? Selalunya rawatan perubatan konvensional memberi tumpuan kepada usaha mengurangkan kesakitan dan gejala. Ini biasanya dilakukan terutamanya melalui penggunaan ubat-ubatan dan ubat-ubatan. Manakala mendapat pesakit daripada kesakitan sememangnya penting, ia hanya sebahagian daripada gambar klinikal. Kesan jangka panjang kecederaan, pemulihan, dan pencegahan kecederaan masa depan semua kawasan-kawasan yang perlu diberi perhatian juga. Fokus penjagaan Chiropractic memanjangkan baik di luar rawatan kesakitan dan gejala-gejala.

Chiropractor A bekerja dengan pesakit lama selepas kesakitan dan gejala-gejala telah berkurangan atau reda. Selain gejala, Chiropractor yang juga mengambil berat dengan merawat postur, penjajaran tulang belakang, dan apa-apa biomekanik tulang belakang yang tidak normal. Walaupun selepas kecederaan whiplash telah sembuh, yang Chiropractor boleh terus menawarkan banyak manfaat kepada pesakit. A Chiropractor boleh menyediakan pesakit dengan nasihat ergonomik, latihan rumah, dan program regangan dan pengukuhan untuk memulihkan julat normal gerakan dan membantu mengelakkan kecederaan pada masa akan datang.

Manfaat lain dari penjagaan Chiropractic untuk pesakit whiplash adalah hakikat bahawa Chiropractor yang dilatih untuk menilai dan merawat keseluruhan tulang belakang. Lajur tulang belakang adalah salah satu rantai kinetik besar. Ia terdiri daripada serviks, toraks, dan lumbar tulang belakang. Kesan daya dan kesan yang dikenakan kepada satu kawasan tulang belakang tidak terpencil ke kawasan itu. Kecederaan pada tulang belakang serviks boleh, dan tidak, kesan pertengahan belakang dan kawasan pinggang juga. Keupayaan untuk memeriksa dan merawat keseluruhan tulang belakang sahaja satu lagi manfaat yang unik yang ditawarkan oleh Chiropractor yang

Namun manfaat lain adalah hakikat bahawa Chiropractor yang juga dididik untuk menyedari betapa tulang belakang juling boleh memberi kesan kepada kesihatan keseluruhan dan kesejahteraan pesakit. A Chiropractic pembekal penjagaan kesihatan views kecederaan dan rawatan dari sudut yang berbeza pandangan daripada sebahagian besar masyarakat perubatan tradisional. Walau bagaimanapun, Kiropraktor juga mengambil kira batasan yang unik dan kelebihan setiap profesion penjagaan kesihatan dan akan merujuk kepada, dan bekerja dengan kerjasama, pembekal perubatan yang diperlukan.

Kesimpulannya, kecederaan jenis whiplash adalah kejadian yang biasa berlaku dalam masyarakat Amerika. Penyelidikan telah menunjukkan penjagaan Chiropractic berkesan dalam rawatan kesakitan dan kesan otot untuk whiplash. Chiropractor A bersenjata dengan pengetahuan, alat, dan kemahiran yang diperlukan untuk menangani disfungsi tulang belakang serviks dan kesan-kesan yang berkaitan. Jika anda atau orang yang dikasihi merasakan mereka boleh mengalami whiplash, pastikan anda mendapatkan nasihat daripada yang layak penjagaan kesihatan pembekal secepat mungkin. A Doctor of Chiropractic hanya mungkin menjadi pilihan yang ideal!

Tidak ada komentar:

Posting Komentar