Minggu, 08 November 2015

Mimosa Hostilis Butiran

Mimosa Hostilis Butiran

Juga dikenali sebagai Jurema, Jurema wain, Jurema hitam atau Jurema hitam di Brazil, Mimosa Hostilis adalah semula jadi sepenuhnya pewarna que dicipta sepenuhnya tanpa bahan kimia Berbanding dengan pewarna tradisional yang digunakan dalam tetapan que komersial yang dicipta semata-mata dengan sintetik, dan kerana ia adalah 100 peratus biodegradable ia adalah salah satu jenis yang paling selamat pewarna untuk digunakan dalam pakaian kerana anda boleh mencuci mana-mana sahaja, walaupun di dalam sungai manakala perkhemahan, menjadikannya salah satu daripada hanya pilihan semula jadi untuk tie dye Apabila melihat que pasaran moden penuh dengan rakan-rakan kimia. Batangnya boleh digunakan untuk membuat pelbagai jenis pigmen berdasarkan keperluan anda, kebanyakannya dengan gelap, warna semula jadi yang diberikan oleh hostilis warna semula jadi tumbuhan Mimosa itu; coklat, ungu dan merah jambu dengan warna merah gelap bercampur-campur dalam.

Mimosa Hostilis, juga dikenali tenuiflora Mimosa dalam komuniti saintifik, adalah pokok renek malar hijau yang berasal dari kawasan di antara selatan Mexico di sepanjang pantai ke bawah melalui Amerika Tengah dan Selatan dengan kawasan-kawasan timur laut Brazil, Rio Grande do Norte dan Pernambuco. Beribu-ribu tahun, orang asal asli berasal dari Amerika Tengah dan Selatan telah menggunakan Mimosa hostilis untuk merawat pelbagai isu-isu perubatan yang terdiri daripada luka-luka kulit untuk sakit gigi kepada jangkitan, kerana terdapat tiga steroid berbeza aktif bekerja Di dalam kulit pokok itu , yang bertindak anti-radang untuk membantu mengurangkan bengkak, dan kerana ia penuh dengan antioksidan ia boleh digunakan untuk membantu melawan pelbagai keadaan yang berbeza di dalam badan. Plus, tahap yang tinggi tanin dalam kulit tindakan astringen untuk mengikat luka dan menjaga kulit dari pendarahan, melindungi daripada jangkitan lagi disebabkan oleh sumber luar.

Juga terdapat pelbagai kegunaan bukan perubatan untuk Mimosa hostilis. Kandungan tanin yang tinggi menjadikan ia berguna Apabila melindungi jawatan kayu untuk pagar dari reput, yang juga berfungsi sebagai elemen Perlukan Apabila membina rumah-rumah kayu-jenis, tetapi Mimosa hostilis juga dikenali di seluruh dunia salah satu yang paling berkuasa, semula jadi pigmen yang digunakan dalam seni dan kraf, terutama bagi mewujudkan pewarna tali leher yang digunakan dalam mewujudkan baju dan tekstil lain. Oleh kerana ia hanya menggunakan kulit kayu tumbuhan matang ia bukan sahaja benar-benar semula jadi, tetapi juga benar-benar mampan dan seimbang dengan alam semula jadi. Sebagai pokok renek yang matang tumbuh lapisan baru kulit untuk menggantikan yang lama Setiap kali ia dituai.

1 komentar: