Minggu, 08 November 2015

Glycemic Indeks Diet - Mengawal Glukosa Darah Tahap

Glycemic Indeks Diet - Mengawal Glukosa Darah Tahap

Indeks glisemik merujuk kepada ukuran gula dalam darah dan karbohidrat peringkat. Karbohidrat adalah jenis yang berbeza dan diet karbohidrat rendah GI membantu mengurangkan turun naik dalam tahap glukosa darah. Rehat umumnya karbohidrat ke bawah dan siaran glukosa dalam darah selepas rehat ke bawah. Pelepasan glukosa dalam darah menimbulkan indeks glisemik dan beberapa karbohidrat melepaskan glukosa secara beransur-ansur di dalam darah yang boleh mengurangkan tahap GI.

A indeks glycemic yang rendah menunjukkan keperluan yang rendah untuk insulin dalam darah dan ia membantu pesakit diabetes untuk mengawal glukosa dan lipid peringkat dalam darah. Untuk mengukur indeks glisemik lengkung balas glukosa dua jam diukur selepas pengambilan sejumlah karbohidrat. Indeks GI purata item makanan dikira dengan mengukur subjek manusia selepas sejenis makanan diberikan kepada mereka. A indeks GI daripada 100 menunjukkan makanan yang menghasilkan jumlah yang sangat tinggi tindak balas glukosa dan ia dijumpai dalam makanan tertentu seperti roti putih.

Indeks glisemik beberapa produk makanan adalah panggang dan kacang tanah masin - 14, Epal - 38, Noodles - 40, Ceri - 22, Madu - 58, Tembikai - 72, roti White - 70 dan Cornflakes - 84.

Indeks GI rendah: Ia adalah sekitar 55 atau kurang dan ia dijumpai dalam buah-buahan dan sayur-sayuran. Kategori indeks glycemic yang rendah termasuk telur, daging, seluruh bijirin, kacang, fruktosa, kekacang dan legum.

Satu boleh mengawal indeks glisemik dengan mengambil minyak zaitun atau flaxseeds sebagai minyak masak dan bukannya jagung atau minyak bunga matahari. Minyak masak hendaklah disejukkan dan tidak disimpan pada suhu yang lebih tinggi untuk mengelakkan degradasi minyak. Tetapi mengambil lebihan lemak dengan karbohidrat berlebihan boleh meningkatkan indeks glisemik. Indeks glisemik tinggi ditemui selepas seseorang mengambil ais krim, burger, kentang goreng, burger dan lain-lain

Indeks GI sederhana: tahap Pengantar GI diukur berada di antara 56 hingga 69. Ia terdapat dalam ubi keledek dan produk gandum.

Indeks tinggi GI: GI tinggi diukur untuk menjadi lebih daripada 70 dan ia dijumpai dalam roti putih, hidangan bakar, emping jagung, beras dan glukosa.

Diet GI merujuk kepada tahap GI rendah dan ia mempunyai banyak manfaat seperti

1. Ia mengawal tahap gula dalam darah.
2. Ia membantu untuk mengurangkan berat badan.
3. Ia mengurangkan risiko masalah jantung.
4. Ia mengurangkan gejala PCOS.
5. merendahkan tahap kolesterol darah.
6. Ia mengurangkan keinginan untuk makanan dan mencegah kembung selepas makan.
7. Ia mengurangkan risiko pelbagai penyakit.

Untuk makan diet glisemik yang rendah seseorang itu perlu termasuk yang berikut dalam carta diet.

1. Sarapan harus merangkumi barli, bran dan oat.
2. Kurangkan pengambilan kentang dalam diet dan makan lebih banyak buah-buahan dan sayur-sayuran.
3. Doongra dan beras basmathi dikatakan mempunyai indeks GI yang rendah.
4. Penggunaan herba untuk menyediakan makanan.

Kelemahan diet GI: Walaupun indeks glisemik digunakan untuk mengawal gula dalam darah tetapi ia mempunyai beberapa kelemahan kerana ia tidak mengambil faktor-faktor lain dalam akaun seperti indeks insulin. Ia telah mendapati bahawa diet GI rendah boleh tinggi lemak dan kalori; oleh itu ia tidak boleh digunakan untuk mengurangkan berat badan. Sambutan GI dalam orang yang berlainan berbeza dan ia juga berbeza dari hari ke hari.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar