Minggu, 08 November 2015

Mind Ayurveda: Manas Prakriti

Mind Ayurveda: Manas Prakriti

Konsep Ayurveda fikiran adalah kedua-dua luas dan penjelasan yang sempurna. Bukan sahaja ia termasuk aktiviti mental tetapi juga kesedaran yang ditempatkan di dalam hati, 'hati adalah amat diperlukan untuk aktiviti mental dan fizikal normal sebagai kesedaran bangun keseluruhan terletak di sana' (Caraka Samhita Sutrasthana 30.6). Mind dibina dari aspek yang berbeza. Buddhi adalah akal dan benar-benar seperti cermin mencerminkan kesedaran universal kerana ia cognises dan menjelaskan. Ia adalah sistem pencernaan minda kerana ia mendiskriminasikan antara aspek 'pemakanan' mental. Sadhaka pita sepadan dengan Buddhi. Manas ialah yang conceptualises, analisis dan berinteraksi antara hati kecil dalaman kita dan pengalaman kita di dunia luar. Ia termasuk ingatan dan keupayaan untuk menarik balik peristiwa (smrti). Tarpaka kapha berkaitan dengan ingatan. Ahamkara adalah pembuat kami 'I' dan identiti bekas yang personalises setiap pengalaman. Ia membuatkan kita mengenal pasti dengan setiap pengalaman supaya kita berkata 'saya sedang membaca buku mengenai herba Ayurveda. Terdapat juga citta yang dianggap sebagai kesedaran dan kesedaran. Prana menghubungkan aspek-aspek yang berbeza ke dalam sesuatu yang dikenali sebagai antahkarana, aktif dalam.

Keanehan adalah bahawa adalah berbeza dengan sifat perlembagaan fizikal (DEHA prakrti) sifat mental (manas prakrti) boleh diubah melalui tindakan. Sifat-sifat sattva, rajas dan tamas adalah dominan dalam minda dan boleh diubah mengikut gaya hidup, diet dan sikap mental. Raja dan tamas, semangat dan lesu, dianggap sebagai punca-punca penyakit mental (Caraka Samhita 1.57).

Setiap dosa mempunyai kecenderungan tertentu:

Vata: Full idea-idea kreatif, pandai mengaitkan konsep dan berkomunikasi inspirasi. Mereka mudah cemas, scatty, 'ruang kadet' klasik vata a. Mereka cepat belajar dan mudah lupa. Vata tidak boleh memegang apa-apa. Mereka cenderung ke arah rasa takut dan sering mengharapkan yang terburuk. Pesimis cenderung untuk menjadi vata. Alam semula jadi yang tidak teratur mereka bermakna bahawa mereka sering memulakan projek baru tetapi menjadi mudah terganggu. Mereka berayun antara membelanjakan sejumlah besar tenaga ke dalam kehidupan sosial mereka dan keinginan jumlah kesendirian untuk menenangkan fikiran. Mereka adalah bunyi- dan perkataan-berorientasikan. Latar belakang emosi mereka adalah salah satu ketakutan dan Vata orang sering terpaksa berdepan dengan isu-isu mengenai keselamatan.

Pitta: Sangat bijak dan pemikiran yang cepat, fikiran pita adalah Pengolat maklumat. Mereka adalah yang terbaik untuk menyusun dan membawa maklumat bersama-sama. Mereka akan menjadi hakim mental dan kritikal dalam pemikiran mereka. Mereka didorong oleh cita-cita dan berazam untuk berjaya. Mereka ialah pengurus yang berkesan apa-apa; orang, masa, wang, maklumat. Haba yang wujud mereka boleh lebih gelembung ke dalam keresahan dan kemarahan yang akan segera dilupakan (tetapi tidak oleh vata atau kapha!). Mereka memberi tumpuan kepada pembangunan mereka sendiri, yang boleh membuat mereka menahan sabar dengan perubahan dan tidak sabar dengan orang lain. Mereka terutamanya visual dalam proses pemikiran mereka. Apabila pita tidak seimbang boleh nyata yaitu marah dan mereka sering berhadapan dengan cabaran untuk kesabaran.

Kapha: Mereka mempunyai minda yang mantap yang boleh menumpukan perhatian kepada beberapa isu yang luas pada satu masa. The kapha mempunyai memori yang sangat baik sekali fakta-fakta yang telah diasimilasikan. Mereka ingat perasaan, bau dan rasa. Cinta mereka kestabilan membuat mereka mengabaikan isyarat untuk perubahan. Mereka adalah kawan yang setia dan penyayang. Mereka cenderung untuk mengelakkan situasi yang mencabar untuk mengekalkan status quo dan melindungi alam semula jadi konservatif mereka. Mereka suka persekitaran yang stabil dan tetap. Proses pemikiran mereka adalah emosi dan yang berkaitan dengan perasaan. Jenis Kapha mempunyai kecenderungan untuk tamak dan sering menghadapi isu-isu lampiran. Fikiran ini secara bersepadu yang berkaitan dengan punca penyakit seperti pengalaman psikologi somatik. Seperti yang anda akan baca di bawah, punca utama penyakit mempunyai biji mental.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar