Minggu, 08 November 2015

Ketepatan dan kebolehpercayaan sesuatu Oximeter Pulse

Ketepatan dan kebolehpercayaan sesuatu Oximeter Pulse

Ketepatan dan kebolehpercayaan sesuatu perkara nadi oximeter. Tujuan utama pulse oximeter adalah untuk mengukur ketepuan anda oksigen (SpO2) dan kadar nadi. Oleh itu, ia adalah penting untuk mencari salah satu yang menghasilkan keputusan tepat dalam operasi tampar secara konsisten dan boleh dipercayai. Secara umumnya, nadi oximeter menggunakan mekanisme yang sama untuk membaca data tetapi berbeza dari segi bagaimana ia dihasilkan.

Untuk mendapatkan bacaan yang tepat, anda akan dapat untuk mengesahkan oximeter nadi anda dengan membandingkannya dengan orang lain. Ini termasuk oximeter di pejabat doktor anda atau klinik perubatan. Kebanyakan oximeters pada masa kini boleh mengambil bacaan dalam beberapa saat dan mempunyai ketepatan ± 3%.

Ketepatan bacaan oximeter kerap dipengaruhi oleh gerakan. Jika tangan anda shake, mencari model yang lebih bertolak ansur untuk menyerahkan pergerakan atau memegang tangan anda masih ketika mengambil bacaan. Oximeters nadi jari dikendalikan dengan memasukkan jari anda ke dalam sensor dan kemudian menekan satu butang, menjadikan mereka mudah untuk beroperasi.

Juga, pastikan paparan cukup besar untuk anda untuk membaca. Sesetengah oximeter boleh memaparkan data dengan cara yang berbeza membuat mereka lebih mudah untuk dibaca. Saiz sensor juga merupakan faktor penting. Anda perlu sentiasa memastikan bahawa anda boleh memasukkan jari anda dengan selesa di sensor. Ini biasanya tidak satu kebimbangan untuk jenis clip-on. Walau bagaimanapun, bagi kanak-kanak dan dengan tangan kecil, pertimbangkan oximeter pediatrik.

Terdapat ciri-ciri lain yang akan membantu anda dalam menggunakan oximeter itu. Anda perlu sentiasa mengambil kira penjimatan bacaan dan cap waktu sebelumnya; menjana pelbagai statistik; menyimpan bacaan untuk lebih daripada satu orang; menyimpan bacaan ke komputer untuk analisis lanjut oleh anda atau doktor anda; menganalisis data; adanya kes penyimpanan, buku, dan bateri, dan kegampangan penyimpanan log.

Alat oximeter dikehendaki menjalani pendaftaran FDA sebelum menjual di Amerika Syarikat. Walaupun hampir semua oximeters untuk dijual di pasaran hari ini adalah disahkan sudah, anda masih mungkin mahu untuk mengesahkan pensijilan dengan pergi ke FDA Alat Perubatan Data Base. Di sana, anda boleh memasukkan nama pengeluar dalam medan carian untuk memastikan pensijilan.

Penggunaan nadi oximeter harus dipercayai dan tepat. Kerana ini adalah satu kaedah yang akan membiarkan pesakit dipantau dalam banyak keadaan. Oximeter boleh mencirikan pilihan yang bijak monitor, kerana dengan latihan ia membolehkan untuk penilaian beberapa parameter pesakit yang berbeza.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar